Blog Prawo karne

Jak przygotować się do bycia świadomym przywódcą?

15 lutego 2017 / Kategoria: Biznes
coach PCC ICF, trener zespołów i menedżerów, CEO DCC Grygorcewicz Development Consulting Coaching
Anna Grygorcewicz

Zidentyfikowałeś zakres trudności, który blokuje twój rozwój jako lidera – mentora? Brawo! Jeżeli nie, koniecznie przeczytaj poprzedni artykuł na ten temat. Ustalenie punktu startowego to niezbędny początek zmian. Teraz podejmij działania, które przybliżą cię do osiągnięcia celu. Aby przejść na kolejny etap przywództwa i mentoringu, zapoznaj się z poniższym vademecum zasad. Ponieważ czasem łatwiej jest coś powiedzieć, niż to wykonać, możesz wdrożyć zmiany u siebie, wspierając się pracą z coachem lub osobą, do której masz zaufanie.

- WYTĘŻAJ UMYSŁ. Załóż dziennik przywództwa i zapisuj wszystkie niezdrowe myśli, które czynią z ciebie osobę niezastąpioną i uniemożliwiają ci delegowanie odpowiedzialności. Pamiętaj, to naturalne, że tak myślisz i działasz. Wyrobione sieci połączeń neuronowych aktywują wciąż te same ścieżki i bez zmiany myślenia niemożliwym staje się zmiana naszego zachowania.

- REGULARNIE PROŚ O INFORMACJE Z OTOCZENIA. Zadbaj o to, by dowiedzieć się, co myślą o tobie jako szefie pracownicy i partnerzy biznesowi. Możesz zebrać takie informacje anonimowo, wykorzystując do tego osobę z firmy lub poprosić o informację podczas bezpośredniej rozmowy – koniecznie podając intencję, z jaką prosisz o feedback na temat pełnienia swojej roli w firmie. Ważnym jest, abyś nie odbierał informacji osobiście, a ukierunkował się na rolę, jaką pełnisz: właściciel, dyrektor, menedżer. Na początku pracownicy mogą być powściągliwi, jednak jeśli zobaczą, że konsekwentnie wykorzystujesz uzyskane informacje do lepszego zarządzania, z pewnością będą bardziej konkretni i szczegółowi.

- PROJEKTUJ SWOJE MYŚLENIE. Skoro wiesz, że myśląc podobnie do tego, jak myślałeś w przeszłości, wzmacniasz te same wzorce zachowań, zacznij od zmiany myślenia. Nie możesz przestać po prostu mieć niezdrowych myśli – musisz je zastąpić takimi, jakie ci służą. Możesz zapisać swoje zdrowe, służące przywództwu myśli w dzienniku i trenować jak najczęstsze ich aktywowanie. Na początku z pewnością nie będzie to łatwe, gdyż potrzebujesz wyrobić nowy nawyk myślowy. Zawsze pamiętaj, dlaczego chcesz być mentorem i w jaki sposób przybliży cię to do realizacji twoich planów, o jakich myślałeś, kiedy marzyłeś, by zostać szefem i pracować w zgranym zespole.

- OKREŚL SWOJE RZECZYWISTE MOCNE STRONY I ZNAJDŹ SOJUSZNIKÓW W OBSZARACH KOMPLEMENTARNYCH DO TWOICH TALENTÓW. Świadomie przyznając się przed sobą, że masz zarówno mocne strony, w których osiągasz ponadprzeciętne rezultaty, jak i te, w których wyróżniają się twoi pracownicy, możesz uzupełniać się w działaniach ze swoimi zastępcami. Szczególnie ważnym elementem jest zaprzestanie szukania na siłę osób, z którymi lubisz rozmawiać i pasjonująco spędzać czas, a dostrzeżenie takich, które rzeczywiście skutecznie mogą uzupełnić Twoje działania biznesowe.

- ZADBAJ O POSTAWĘ „JA JESTEM OK – ONI SĄ OK”. Aby owocnie współpracować z osobami, które różnią się od Ciebie stylem myślenia i działania, potrzebujesz upewnić się, że masz postawę „ja jestem OK. i inni są OK”. Co to właściwie znaczy? Według analizy transakcyjnej, która określa warunki skutecznej komunikacji między ludźmi, czyli np. tobą jako szefem i twoimi zastępcami, jest to pozycja wygrywająca. Będąc w stanie myślenia OK – OK czujesz wartość siebie oraz akceptujesz różnorodność innych, co przyczynia się do realnego osiągania przez ciebie celów. W takiej postawie skupiasz się na faktach, realnej ocenie pozytywnych i negatywnych aspektów danej sytuacji i planowaniu działań, które pomogą ci osiągnąć wyznaczone cele. I tutaj działa podobna zasada, że im częściej masz taką postawę, tym bardziej wzmacniasz automatyczne bycie nastawionym na rozwiązania. Postawa OK – OK pomaga także w konstruktywnym przyjmowaniu informacji na swój temat, szczególnie tych odważnych, w których inni pokazują nam, co możemy poprawić w swoim zachowaniu.

- ZBUDUJ I KOMUNIKUJ SWOJĄ WIZJĘ PRZYWÓDZTWA. Aby uwaga ludzi z tobą współpracujących była skupiona na ważnych dla ciebie celach, muszą oni wiedzieć, co przyświeca twoim działaniom. Dobrym początkiem jest nawyk samoprzywództwa, czyli zbudowanie takiej wizji zarządzania, która motywuje cię, wykorzystuje to, w co wierzysz i co jest dla ciebie azymutem w trudnych chwilach deadline’ów i okresach wzmożonego wysiłku. Dopiero kiedy sam jesteś świadomy, co jest dla ciebie ważne w kierowaniu organizacją i zespołem, jesteś w stanie opowiedzieć o tym innym w zrozumiały i przekonujący sposób. To tak jak z rozmową rekrutacyjną – kandydaci mówią, że wiedzą, jakie mają doświadczenie i nie muszą jakoś specjalnie przygotowywać się do rozmowy o pracę, czego rezultatem obserwowanym przez rekruterów jest brak zwięzłej i przekonującej opowieści o ich dokonaniach. Najczęściej to ci, którzy zebrali najważniejsze doświadczenia i zwięźle je zaprezentowali stają się wiarygodnymi kandydatami.

- UDZIELAJ INFORMACJI ZWROTNEJ W OPARCIU O WIZJĘ PRZYWÓDZTWA. Twoje informacje zwrotne w zakresie wymagań i oferowanego pracownikom wsparcia będą wiarygodnie odbierane, jeśli będziesz je odnosił do swojej wizji przywództwa. Po pewnym czasie pracownicy zapamiętają, co jest dla ciebie ważne, co wyróżnia twój styl kierowania i czego nie tolerujesz. To dobry punkt wyjścia z postawy, że jesteś sam na placu boju i oddalasz ważne dla ciebie tematy na rzecz bycia przepracowanym w tak zwanej „bieżączce”.

- ZAPISUJ SWOJE OSIĄGNIĘCIA I NAGRADZAJ SIĘ. Po każdej udanej lub nieudanej próbie delegowania zadań nagradzaj siebie za konsekwencję i determinację, tak jak dziecko, które po upadku wstaje do momentu, aż nauczy się chodzić.

Klienci, którzy przeszli ścieżkę stawania się mentorem, wskazują na zmiany, jakie dokonują się w firmie wraz ze zmianą ich myślenia o sobie jako szefie. Obserwują także efekty konsekwentnego stosowania wyżej wymienionych zasad. Najbardziej jednak podkreślają korzyści, jakie odnieśli oni sami poprzez odzyskanie czasu na sprawy strategiczne, własne życie i myślenie koncepcyjne o rozwoju firmy. Jeśli podczas lektury tego artykułu ustawiłeś swojego wewnętrznego GPS-a, jest to dobry początek i konkretny punkt orientacyjny, pokazujący gdzie się znajdujesz. Aby dotrzeć do celu, działaj konsekwentnie, daj sobie przyzwolenie na testowanie nowych rozwiązań i wyciągaj wnioski.

Tagi:

biznes zarządzanie

Komentarze (0)

Dodaj

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do newlettera!

My też nie lubimy spamu dlatego obiecujemy wysyłać Ci tylko wartościowe treści.

Masz pytanie?

Zadaj je autorom