Blog Prawo karne

Jak styl myślenia i działania przekłada się na Twoją produktywność i przedsiębiorczość?

10 maja 2017 / Kategoria: Biznes
Project Manager
Małgorzata Gajewska

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jednym zadania idą szybko i sprawnie, a inni mocno się z nimi męczą? Dlaczego jedna osoba jest uważana za świetnego managera i ma poparcie swojego zespołu, a druga, mimo świetnych wyników, nie jest darzona sympatią? Czy ma na to wpływ jedynie nasz charakter? Czy może sposób, w jaki postrzegamy świat i się zachowujemy?

Od dłuższego czasu sama zastanawiałam się nad powyższymi pytaniami, głównie w kontekście własnych przedsięwzięć biznesowych. Dlaczego tak łatwo jest mi strukturalizować zadania, a kalendarz, lista TO DO i pliki w Excelu to moje podstawowe narzędzia pracy? Dlaczego męczę się w kontaktach z osobami, które zbyt dużo mówią o emocjach lub są zbyt (w moim odczuciu) rozbiegane myślami? Wszystko mi się zaczęło układać, gdy poznałam nasze rodzime, szczecińskie narzędzie Style myślenia FRIS. Co prawda nie pracuję z tym narzędziem, ale jego filozofia jest mi dość bliska, ponieważ dostrzegam jego biznesowe zalety.

Koncepcja narzędzia wyróżnia 4 naturalne dla Polaków (i to ważne, bo narzędzie jest skalibrowane na nasze zachowania) style myślenia i działania:

- struktury (oznakowane kolorem niebieskim) nastawione na drążenie tematu, wnikanie w głąb problemu celem odkrycia istoty sprawy. Styl ten operuje na dużym stopniu szczegółowości, wielu aspektach analizy i drobiazgowego badania danego zagadnienia.

W kontekście biznesu są to osoby mocno skupione na doprecyzowaniu szczegółów produktu lub usługi. Kiedy rozpoczynają biznes, długo zwlekają z wprowadzeniem produktu na rynek, ponieważ wciąż jest on ich zdaniem zbyt niedopracowany. Są to osoby, które, przez swój zbyt duży perfekcjonizm, potrafią stracić okazje rynkowe do wprowadzenia nowości na rynek. Z drugiej strony, świetnie prowadzą badania rynku, zdobywają informacje i śledzą nowości. Są skoncentrowane i introwertyczne oraz sumienne. Świetnie sprawdzają się w zadaniach analitycznych.

- idee (kolor żółty) – postrzega daną sytuację z lotu ptaka, z dużego poziomu ogólności. Styl ten prezentuje mocno kreatywne podejście do tematu, łamanie schematów i szukanie nowych, nieodkrytych dotąd dróg.

W biznesie taka osoba jest wizjonerem, twórcą strategii, które do realizacji muszą już doprowadzać inne osoby. Niezbyt skora do działania, ponieważ często zmienia koncepcje i tworzy zupełnie nowe wizje. Osoby bardzo kreatywne, świetnie sprawdzające się na stanowiskach kierowniczych, ponieważ potrafią wyznaczać kierunek i cel działalności, jak również w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań – potrafią iść pod prąd.

- fakty (kolor zielony) – to koncentracja na obiektywnych, niepodważalnych aspektach danej sytuacji. Mocne ukierunkowanie na cel i zdolność szybkiej oceny przydatności danych i faktów do osiągnięcia celu. Styl ten sprawnie rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe i mocno opiera się na działaniu i realizacji zadań. Taka osoba świetnie sprawdza się jako Project manager, sprzedawca czy przedstawiciel handlowy. Skutecznie i czasami „bo trupach” realizuje cele. Jest swoistą lokomotywą, która może pociągnąć zespół do działania, żołnierzem do działań specjalnych, choć ma tendencję do brania na siebie zbyt wielu działań i zadań. Nie umie odpoczywać, ponieważ w większości przypadków dokądś goni.

- relacje (kolor czerwony) – postrzega sytuacje jako sieć wzajemnych relacji fizycznych i niefizycznych, uwzględniających osobę o takim stylu myślenia i osoby dookoła niej. Skupione na dobrej atmosferze, dobrostanie osób znajdujących się dookoła. Dusze zespołu!

W biznesie świetnie nadają się do kontaktów z klientami, budowania dobrze funkcjonujących zespołów, ukierunkowanych w większym stopniu na ludzi niż cele.

Styl myślenia jest naszym podstawowym DNA, natomiast styl działania, jaki prezentujemy w życiu, to styl myślenia wzbogacony o perspektywę, dodatkowe preferencje, które są wynikiem czynników zewnętrznych, w jakich się znajdujemy, oraz naszych doświadczeń i upodobań. Można więc prezentować styl myślenia zadaniowy (czysto zielony z nastawieniem na fakty), ale preferować działanie kreatywne i aktywne poszukiwanie rozwiązań charakterystyczne dla stylu żółtego.

Rzadko kiedy prezentujemy tylko jeden styl myślenia i działania. Zwykle łączą się one, choć jeden jest dominujący. Układ powiązań kolorystycznych przełoży się na naszą produktywność i przedsiębiorczość i o ile zielony średnio będzie się sprawdzał jako tworzący cele, o tyle na pewno skutecznie wdroży do działania cele, z którymi się utożsamia. Ale jeśli ma w stylu działania żółty, może okresowo być bardzo kreatywny i tworzyć wizje. Niebieski raczej nie będzie wizjonerem, ale za to będzie idealnym poszukiwaczem danych, a jego praca będzie miała wysoką jakość. Jeśli jednak zostanie wzbogacony domieszką czerwonego, stanie się wspaniałym członkiem zespołu, dbającym o ludzi i ich dobre samopoczucie. Style faktów i idei są bardziej nastawione na działanie i zmianę, przedsiębiorczość mają we krwi, podczas gdy style relacji i struktur preferują zadania statyczne. Idealny zespół to taki, który łączy w sobie wszystkie style, ponieważ się one wzajemnie uzupełniają. I taki zespół jest w stanie osiągać i wysoką produktywność i zadowolenie z pracy.

Od kiedy nauczyłam się postrzegać moich współpracowników i klientów przez pryzmat różnych stylów myślenia, łatwiej mi się pracuje, a moja praca przynosi lepsze efekty.

Tagi:

biznes przedsiębiorstwo zarządzanie

Komentarze (0)

Dodaj

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do newlettera!

My też nie lubimy spamu dlatego obiecujemy wysyłać Ci tylko wartościowe treści.

Masz pytanie?

Zadaj je autorom