Blog Prawo karne

HR dla każdego - wywiad z Joanną Dudą, Specjalistą HR Grupy Allegro

7 czerwca 2017 / Kategoria: Ludzie
redaktor naczelny
Marta Przybylska

Konferencja HR & Business Trends 2017, która odbyła się w Szczecinie była pierwszym wydarzeniem tej branży w naszym regionie. Joanna Duda, Specjalista HR w Grupie Allegro mówiła wówczas o metodyce agile w pracy działu HR. Udało mi się porozmawiać z nią o pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników, employer brandingu i komunikowaniu wartości. Sprawdźcie czego małe i średnie przedsiębiorstwa mogą nauczyć się z praktyk specjalistów Grupy Allegro.

DoradcawBiznesie.pl: Od długiego czasu, mówi się, że panuje „rynek pracownika”. W jaki sposób firmy pozyskują, a co ważniejsze, zatrzymują przy sobie wykwalifikowanych specjalistów?
 
Joanna Duda: Myślę, że spotkaliśmy się na tej konferencji właśnie po to, żeby porozmawiać na temat rozwoju HR-u i tego, w jaką stronę powinniśmy pójść, aby polepszyć współpracę tego obszaru z biznesem. Taki sztywny podział wkrótce zacznie zanikać, a więc kwestie zatrzymania pracownika, czy przyciągania specjalistów do firmy staną się już nie tylko zadaniami działu personalnego, ale całego biznesu. Przedsiębiorstwo powinno stworzyć taką atmosferę pracy, aby pracownicy po prostu chcieli w nim pracować. I jak widzimy, ten element nie dotyka bezpośrednio działu HR, ale właśnie całej organizacji. Dlatego też musimy znaleźć sposób na to, aby HR wraz z biznesem, byli w stanie wypracować na tyle przyjemne środowisko pracy, które będzie przyciągać pracowników.
 
Na co pracodawcy i HR-owcy powinni zwracać szczególną uwagę przy zatrudnianiu pracowników?
 
Uważam, że najważniejszą kwestią jest tutaj dopasowanie celów, wartości i idei organizacji do celów kandydata. Musimy znaleźć takie wspólne punkty, które sprawią, że pracownik będzie bardzo dobrze czuł się w naszej firmie i zechciał sprzedać swoje talenty, dzięki którym będziemy lepiej rozwijać biznes. To co jest teraz szczególnie ważne, to wartości, którymi powinniśmy się kierować. One są bardzo oczywiste, ale z drugiej strony, często o nich zapominamy. Jedną z nich jest zaufanie. Zaufanie co do tego, że osoby które zatrudniamy są specjalistami w swojej dziedzinie i należy pozwolić im na samodzielne podejmowanie decyzji. To przekłada się z kolei na wzajemny szacunek, który jest kolejnym elementem budowania przyjaznej atmosfery.

Czy te wartości łatwo jest komunikować już podczas procesu rekrutacji?

Myślę, że tak. Jeszcze przed momentem rekrutacji i rozmowy, firmy mogą sięgać po szereg działań z obszaru employer brandingu, które pozwalają im komunikować swoje wartości na zewnątrz. Działania wizerunkowe pozwalają budować pewien odbiór marki – to jakim wartościom hołduje, które z nich są jej bliskie. W tym momencie kandydat, który wybiera się na rozmowę kwalifikacyjną, powinien wiedzieć, czego się spodziewać dołączając do zespołu. Rekrutacja to również moment, w którym należy pokazać i położyć nacisk na to, co dla nas jako organizacji jest ważne, tak aby potencjalny pracownik z góry miał świadomość, co jest akceptowalne, pożądane, w jakim duchu pracujemy. To znacznie ułatwia rozpoczęcie współpracy i dalsze funkcjonowanie w firmie.
 
Mówimy tutaj wyłącznie o dużych markach, czy może małe i średnie przedsiębiorstwa również mogą sobie pozwolić na profesjonalny employer branding?
 
Moim zdaniem tak. Employer branding absolutnie nie jest zarezerwowany wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw. To tak naprawdę kwestia spójności między działaniami firmy, a wartościami, które w niej panują. Firmy mogą je pokazywać na różny sposób, niekoniecznie dysponując ogromnymi budżetami czy miejscami reklamowymi. W świadomości na mniejszych, lokalnych rynkach, można zaistnieć chociażby przy pomocy poleceń. Pamiętajmy, że to pracownicy są naszymi ambasadorami. Można nawet powiedzieć, że employer branding opiera się na pracownikach, którzy komunikują na zewnątrz wartości firmy. Sposób w jaki się wyrażają, to co o niej mówią, na jakie emocje się powołują, to działania, które przemawiają na korzyść lub niekorzyść danej firmy.
 
Wydaje się więc, że dla małych i średnich przedsiębiorstw employer branding to dziś konieczność.
 
Myślę, że kwestia wartości nie zależy od wielkości firmy, pochodzenia czy zasięgu. Kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa jest wypracowanie pewnych wartości, zaufania, metod fair play, które pozwolą im przyciągnąć i zatrzymać wartościowych pracowników.  
 
Dziękuję za rozmowę.
 
Dziękuję.

 

 

fot. Paweł Smoliński, http://pawelsmolinski.com/

Tagi:

biznes zarządzanie zatrudnienie

Komentarze (0)

Dodaj

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do newlettera!

My też nie lubimy spamu dlatego obiecujemy wysyłać Ci tylko wartościowe treści.

Masz pytanie?

Zadaj je autorom