Blog Prawo karne

Miniprzewodnik dla rozpoczynających e-handel

1 sierpnia 2016 / Kategoria: Marketing i sprzedaż
CEO at Virtual People
Grzegorz Kozak

Wszystkie badania dowodzą, że klienci coraz częściej wolą robić zakupy przez Internet, niż w sklepach stacjonarnych. Powoduje to coraz większą zachętę dla przedsiębiorców, by zacząć działać w internetowym biznesie. Na pierwszy rzut oka, nie potrzeba tu takich samych nakładów, jak przy otwarciu sklepu stacjonarnego, więc można odnieść wrażenie, że nie ma nic prostszego, niż zlecić wykonanie sklepu internetowego, zawrzeć umowę z dostawcami i hurtowniami i już można podbijać internetowy rynek. 

Otóż, jak się okazuje w praktyce, uruchomienie sklepu internetowego stanowi niemałe wyzwanie. Rankingi wskazują, że ponad połowa nowych sklepów upada już po kilku miesiącach funkcjonowania. Powstaje zatem pytanie: dlaczego tak się dzieje? Pewne jest jedno - cudów nie ma. Nie ma też „złotego środka” ani „jednej dobrej rady” na osiągnięcie sukcesu w branży, jednakże niektóre sklepy internetowe już z góry skazane są na porażkę. Przyczyn tego zjawiska jest co najmniej kilka, m.in.: brak rozpoznania konkurencji, niewłaściwy wybór towaru, niewłaściwe wykonanie sklepu, czy brak kampanii reklamowej.

Prowadzenie profesjonalnego sklepu internetowego wcale nie jest proste. Nie dość, że za plecami czai się świat ogromnej, internetowej konkurencji, to w dodatku przedsiębiorca ma na głowie jeszcze sprzedaże, płatności i zamówienia. Bazując na podstawie swoich doświadczeń, przygotowałem mini przewodnik, który ma za zadanie pomóc osiągnąć sukces w uruchomieniu i działalności sklepu internetowego. Niezwykle istotnym jest, by startując w sprzedaży internetowej upewnić się, że nasz biznes ma przemyślane wszystkie szczegóły.


Wybór asortymentu

Wszystko tutaj zależy od pomysłu, rozpoznania rynku i doświadczenia przyszłego przedsiębiorcy. Należy mieć świadomość, że w Internecie albo wszystko już było albo jest. Nie dość, że nasza oferta musi przetrwać konkurencję, to jeszcze idealnie byłoby, gdyby przyciągała potencjalnych klientów. Co najistotniejsze - należy w tym miejscu zastanowić się, czy nasz sklep nie będzie stanowił powielenia oferty i asortymentu setki innych sklepów, a z drugiej strony - czy aby nasz produkt nie będzie zbyt niszowy. Punkt ten, stanowi więc pole do przemyśleń dla przyszłego przedsiębiorcy i zastanowienia, z jakimi produktami chciałby podbijać rynek internetowy.
Jeśli ten etap mamy już za sobą, wówczas przechodzimy do stworzenia „machiny sprzedaży”, czyli naszego sklepu internetowego.

 

Zawsze liczy się pierwsze wrażenie

Należy podkreślić, że niezwykle ważnym jest, by klient odwiedzając nasz sklep, zaraz po wejściu na stronę główną odnosił wrażenie, że znajduje się na stronie solidnego przedsiębiorcy z profesjonalnym podejściem do biznesu. Nierzadko jest bowiem tak, że to właśnie przysłowiowe „pierwsze wrażenie” decyduje o tym, czy klient zostanie, czy zrezygnuje z zakupów. Trzeba wiedzieć, że wiarygodność stanowi trzon każdego biznesu – internetowego również.

W aspekcie wizualnym istotnymi są:

  1. logotyp i profesjonalna szata graficzna – logo stanowi trzon identyfikacji wizualnej Twojego sklepu. Warto więc zadbać o jego niepowtarzalny charakter. Jeśli zamierzasz otworzyć sklep, to tylko w dobrym designie, właściwie zaprojektowany i wykonany. Ciężko bowiem wyobrazić sobie, że skusimy potencjalnego klienta do zakupów, gdy będzie musiał szukać i nawigować po naszym sklepie, by cokolwiek odnaleźć. Przed dokonaniem zlecenia warto zapoznać się z portfolio wykonawcy i na tej podstawie ocenić, czy jego poziom jest dla nas satysfakcjonujący,
  2. fotografie – absolutnie niezbędnym elementem są profesjonalne zdjęcia produktów w wysokiej rozdzielczości. Klient, aby zdecydować się na zakup, musi bowiem obejrzeć produkt w dobrym świetle, w całej jego okazałości,
  3. przemyślana struktura sklepu i prezentacja oferty - powinny się tu znaleźć najważniejsze informacje przyciągające uwagę: promocje, nowości, czy bestsellery. Układ sklepu powinien być indywidualnie dostosowany do listy produktów oraz podstron produktowych, czyli wielkości i ilości zdjęć oraz wielkości opisów,
  4. ciekawe opisy produktów – jest to kolejny niezwykle istotny element tworzący indywidualizm sklepu internetowego. Opisy powinny być kompletne, wciągające, interesujące, a przede wszystkim unikatowe. Wielu klientów chce bowiem wiedzieć o produkcie wszystko, a wyczerpujący opis niejednokrotnie może ich przekonać do zakupu. Nie warto im tej ciekawości odbierać. Z kolei jeśli chodzi u unikatowość, jest to warunek sine qua non osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarki internetowej Google.

Innym szalenie ważnym elementem w tworzeniu naszej „machiny sprzedaży”, jest zoptymalizowanie sklepu internetowego pod kątem urządzeń mobilnych. Przecież każdy z nas surfuje po Internecie korzystając nie tylko z komputera ale z wielu innych urządzeń mobilnych, takich jak telefony i tablety. Warto oszczędzić sobie sytuacji, w której klient chcąc dokonać zakupów poprzez tablet, czy telefon będzie zmuszony z nich zrezygnować, bo nasz sklep nie będzie do tego dostosowany.

 

Musimy być widoczni

Nasz sklep - jako „świeżynka” na rynku e-handlu, dla potencjalnych klientów jest niewidoczny i musimy znaleźć sposób, by go rozreklamować. Taką sytuację można zobrazować na przykładzie nowo otwartego sklepu stacjonarnego, który powstał na głównej ulicy, w otoczeniu wielu innych sklepów, a właściciel nie zamieścił ani szyldu, ani informacji, a witryny tego sklepu świecą pustkami. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że choćby nawet asortyment takiego sklepu był niezwykle bogaty i konkurencyjny, to żaden klient do nas nie zawita, bo najzwyczajniej w świecie nie wie o naszym istnieniu. Dokładnie taka sama sytuacja pojawia się, gdy mamy już gotowy nowoczesny, profesjonalnie stworzony sklep internetowy, jednak nie stawiamy na jego reklamę i marketing. Musimy mieć świadomość, że bez inwestycji w reklamę nie uda nam się jedynie „pocztą pantoflową” dotrzeć do szerokiej grupy klientów. A jeśli już, to należy wiedzieć, że nasz rozwój będzie bardzo ale to bardzo wolny.

W marketingu internetowym nie sprawdza się zasada „tanio i szybko”. Jeśli chcemy dogonić konkurencję i być jednym z liderów na e-rynku, musimy liczyć się z odpowiednimi kosztami promocji i uzbroić się w cierpliwość. Tylko wtedy uda nam się zbudować markę i osiągnąć długofalowy sukces.

Niezwykle ważne jest prowadzenie ścieżek reklamy wielokanałowo. Poniżej wylistowałem i opisałem fundamentalne formy promocji. 

  1. Google Adwords - system reklamowy Google pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google i na stronach partnerskich,
  2. Remarketing - ułatwia docieranie do użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją witrynę lub skorzystali z Twojej aplikacji. Mogą im się wyświetlać Twoje reklamy, gdy przeglądają witryny należące do sieci reklamowej Google lub szukają w Google terminów związanych z Twoimi produktami lub usługami. Im częściej klient zobaczy nazwę Twojego sklepu, tym lepiej!
  3. Google Merchant – pozwala na przesyłanie informacji o oferowanych przez sklep produktach. Dane te przesyłane są do bazy, skąd - w zależności od woli sprzedającego, - mogą zostać wyświetlone za pomocą np. Google AdWords. Daje to możliwość przedstawienia zdjęć tych towarów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania,
  4. Pozycjonowanie - działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach organicznych,
  5. Mailing/Newsletter - służy do stałej komunikacji z klientami mającej na celu informowanie odbiorców o nowościach, zmianach, ofertach, czy aktualizacjach,
  6. Facebook - serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji,
  7. Content Marketing/PR - strategia, która polega na pozyskiwaniu klientów za pomocą publikacji przydatnych i bardzo atrakcyjnych treści (np. poradniki, artykuły sponsorowane), których celem jest zainteresowanie zarówno ogólnej, jak i ściśle określonej grupy odbiorców,
  8. Youtube - serwis internetowy, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie, ocenianie i komentowanie filmów,
  9. Bezpośrednia reklama na stronach internetowych,
  10. Programy partnerskie - forma współpracy między firmą, która zajmuje się sprzedażą pewnych produktów lub usług, a partnerem, który je reklamuje, w zamian za co otrzymuje wynagrodzenie najczęściej w postaci prowizji od wygenerowanych zakupów czy zamówień,
  11. Reklama intertext - reklamą w formie boksu reklamowego, który pokazuje się użytkownikowi po najechaniu przez niego kursorem na wyróżnione w tekście artykułu słowo,
  12. Marketing Automation - prowadzenie działań marketingowych z zastosowaniem specjalnego oprogramowania oraz narzędzi służących do usprawnienia procesów sprzedażowych,
  13. Marketing szeptany - działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego, wyglądającego na „spontaniczny” przekazu ustnego.

 

Podsumowując, aby osiągnąć długofalowy sukces w e-handlu szalenie istotne są 3 elementy:
- profesjonalnie wykonany sklep internetowy – jako wyznacznik naszej jakości,
- marketing – jako klucz do „przyciągnięcia” klienta,
i aspekt, o którym jeszcze nie wspomniałem, niezwykle banalny, a zarazem niezbędny, czyli:
- obsługa – wyspecjalizowana, pomocna i kompetentna obsługa sprawi, że klient wróci do nas po raz kolejny.

 

Tagi:

e commerce marketing promocja sklep internetowy

Komentarze (0)

Dodaj

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do newlettera!

My też nie lubimy spamu dlatego obiecujemy wysyłać Ci tylko wartościowe treści.

Masz pytanie?

Zadaj je autorom