Blog Prawo karne

Czym jest content marketing? 5 korzyści dla biznesu

26 czerwca 2017 / Kategoria: Marketing i sprzedaż
redaktor naczelny
Marta Przybylska

Content is king”, czyli „content jest królem” to nie tylko tytuł eseju napisanego w 1996 roku przez Billa Gates’a, ale także hasło padające prawdopodobnie na każdej konferencji o marketingu co najmniej od tamtego czasu.

Skuteczność content marketingu potwierdzają badania, a firmy coraz chętniej stosują tego rodzaju rozwiązania. Content Marketing Institute podaje, że w Stanach Zjednoczonych, które wciąż wyznaczają właściwe tory praktyk w marketingu, ponad 50 procent firm zwiększyło swoje wydatki na działania contentowe w 2016 roku. Ale od początku...

Czym jest content marketing?

Content marketing to tzw. marketing treści polegający na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, atrakcyjnych i przydatnych tekstów, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, a nawet nakłonią potencjalnego klienta do wykonania określonej akcji. W marketingu treści liczą się przede wszystkim historie oraz to w jaki sposób są one przekazywane. W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu jest on nieinwazyjny ponieważ potencjalny klient trafia na niego w miejscu, w którym chce przebywać i nie ma nic przeciwko czytaniu wartościowych treści, a wręcz ich poszukuje (w social media, wyszukiwarce Google, portalach czy blogach). Zasadniczo można stwierdzić, że content marketing jest sztuką komunikowania się z potencjalnymi klientami unikając jednocześnie prób sprzedaży. Zamiast zachwalania produktów i usług, firmy koncentrują się na dostarczaniu informacji, które edukują odbiorcę. Istotą takiej strategii jest wiara w to, że biznes oferujący przydatne treści dostarcza klientom przede wszystkim wartość, za którą otrzymuje w nagrodzie lojalność czytelników.

Content marketing bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez tworzenie warunków do interakcji i zaangażowania obu stron (np. poprzez komentarze, dyskusje, ankiety). Ten rodzaj marketingu wymaga systematyczności i konsekwencji w tworzeniu contentu dlatego warto włączyć go do długoterminowej strategii marketingowej. Jednego artykułu opublikowanego na portalu branżowym nie można nazwać content marketingiem, ale już prowadzenie własnego bloga i kanału Facebook, udzielanie się w mediach, tworzenie poradników dla określonych grup odbiorczych z pewnością tak.

Rodzaje treści

Terminem content marketing określa się zatem wszelkiego rodzaju treści, a więc m.in. artykuły, webinaria, podcasty, infografiki, poradniki, raporty, prezentacje, których podstawowym celem jest dostarczenie czytelnikom wartościowych i pożądanych przez nich informacji związanych z daną branżą. Dzięki temu zarówno klient, jak i firma odnoszą korzyści.

Content marketing a marketing wirusowy

Content marketing jest związany z pojęciem marketingu wirusowego (ang. viral marketing) – chodzi tutaj o tworzenie takich treści, którymi nasi czytelnicy będą chętnie się dzielić. Dlatego też najczęściej wykorzystywanymi kanałami przekazu są social media i fora internetowe, a także dedykowane blogi branżowe, które pozwalają internautom na interakcję, a więc komentowanie lub udostępnianie treści na swoich profilach w mediach społecznościowych.

Content marketing a SEO

Content marketing jest także powiązany z SEO. Pomimo stale zmieniających się algorytmów Google, pewnikiem jest to, że ta wyszukiwarka uwielbia strony bogate w oryginalne i często aktualizowane treści. Dlatego też znacznie lepiej pozycjonują się blogi i strony internetowe publikujące nowe wpisy w ramach swojego działu „aktualności”, a które dodatkowo są w odpowiedni sposób promowane.

Korzyści z content marketingu

Bezpośredni kontakt z klientem – content marketing to przede wszystkim narzędzie do komunikacji, które pozwala na budowanie długotrwałych i obustronnych relacji z potencjalnymi klientami. Umożliwia bezpośredni kontakt z odbiorcą, podejmowanie dyskusji, wysłuchiwanie opinii i próśb, doradzanie. Sprawia, że Twoja firma nabiera „ludzkiej twarzy”, a historie „od kuchni” sprawiają, że klient może zacząć sympatyzować z Twoją marką.

Wzrost zaufania i lojalności klientów – poprzez dostarczanie interesujących i wyczerpujących treści zwiększa się zaufanie i lojalność klientów. Dotyczy to zarówno produktów, jak i usług. Chodzi jednak o to, aby teksty nie miały wyłącznie promocyjnego charakteru. Posłużmy się przykładem butów sportowych. Zamiast pisać o ich kolejnych zastosowaniach, można poruszyć tematy związane z aktywnością fizyczną czy zdrowym stylem życia, które dostarczą czytelnikowi dodatkowych informacji i nie odbierze ich jako nachalnej próby sprzedaży. Natomiast w przypadku usług, content marketing służy także budowaniu pozycji eksperta i specjalisty w swojej dziedzinie. Pozwala dotrzeć do Ciebie nie tylko klientom, ale także prasie i blogerom, dla których możesz stać się liderem opinii i autorytetem w danej dziedzinie.

Lepsze pozycjonowanie organiczne – generalna zasada mówi o tym, że im więcej linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony internetowej czy bloga, tym wyżej pozycjonuje się ten adres www. Oczywiście mowa tu o publikacji treści w takich miejscach, które Google uznaje za wiarygodne i nie szufladkuje ich jako spam.

Zwiększanie zasięgu komunikacji marketingowej – wysokiej jakości content powinien przekładać się na zwiększony ruch, np. na stronie internetowej, czy zwiększeniu zaangażowania w social mediach.

Zbieranie i analizowanie informacji o grupie docelowej – content marketing pozwala na zbieranie informacji na temat potencjalnych klientów. Służy temu nie tylko dyskusja pod artykułami i w kanałach social media, ale również wszelkiego rodzaju formularze zapisów do newslettera czy e-booka, które pozwalają na zebranie podstawowych danych klientów (np. imienia i nazwiska, adresu e-mail, numeru telefonu), które mogą być następnie wykorzystane w dalszej komunikacji marketingowej.

Zagrożenia content marketingu

Jak to z reguły bywa, wszystko brzmi pięknie w teorii - content marketing niesie za sobą pewne ograniczenia i zagrożenia. Przede wszystkim wymaga odpowiedniej strategii i zaplanowania komunikacji na każdym etapie – od pomysłu na treść do jej promocji. Może okazać się, że poświęciliśmy ogrom czasu na działania, które nie przynoszą żadnych efektów. Najczęstszymi problemami, jakie wiążą się z content marketingiem jest niesystematyczność, nieumiejętność doboru tematów i tworzenia treści angażujących czytelników, zbyt mała ilość treści, jednolita forma contentu – brak urozmaicenia strategii o treści wizualne, ale także trudność w ocenie efektów.

O tym, jak przygotować strategię contentową, aby uniknąć tych błędów, w kolejnym artykule.

Tagi:

biznes marketing marketing w internecie promocja social media

Komentarze (0)

Dodaj

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do newlettera!

My też nie lubimy spamu dlatego obiecujemy wysyłać Ci tylko wartościowe treści.

Masz pytanie?

Zadaj je autorom