Blog doradztwo biznesowe

*Chcesz być dobrym liderem, chcesz sprzedawać z zyskiem? Naucz się rozmawiać!

19 października 2017 / Kategoria: Biznes
Project Manager
Małgorzata Gajewska

W ciągu dnia komunikujemy się z wieloma osobami, z partnerem, dziećmi, współpracownikami, klientami, przypadkowymi osobami. Czy wiesz, że większość ludzi wypowiada średnio ok. 16 tysięcy słów dziennie, które po zapisaniu, zapełniłyby co tydzień trzystustronicową książkę? Niestety, zbyt wiele z rozmów, prób komunikacji, kończy się w sposób niesatysfakcjonujący, często kłótnią lub niedopowiedzeniami. Według „Harvard Business Review” czynnikiem wpływającym w największym stopniu na karierę profesjonalisty jest efektywne komunikowanie się.

Z kolei Robert Dallek, specjalizujący się w historii prezydentury, uważa, że każdy prezydent, który osiągnął sukces, charakteryzował się pięcioma cechami, pozwalającymi osiągnąć rzeczy niedostępne dla innych. Były to: wizja, pragmatyzm, umiejętność budowania konsensusu, charyzma i wzbudzanie zaufania. Cztery z tych cech w bardzo dużym stopniu związane są z umiejętnością komunikowania się na różnych poziomach, która pozwala budować relacje z innymi ludźmi. Dzięki relacjom i oddziaływaniu na innych, budowane są skuteczne zespoły, które są w stanie osiągać śmiałe cele. Ale to nie wszystko! Również nowoczesna sprzedaż opiera się na komunikacji i poznaniu potrzeb klienta, a następnie zaproponowaniu mu wyjątkowej usługi lub produktu. Jeśli Twój klient będzie czuł się zadbany - wróci, a przecież zapewne wiesz, jak drogie jest pozyskanie nowego klienta. Dużo taniej jest utrzymać dobre relacje z klientem dotychczasowym. Mistrzostwo w komunikacji z klientami i obsłudze posprzedażowej osiągnął internetowy sklep ZAPPOS, w którym nowy rekord rozmowy z klientem i sprzedaży ustanowiony został na poziomie niecałych 11h.

Warto pamiętać, że porozumiewanie się (komunikacja) jest procesem, w którym uczestniczą partnerzy (nadawca i odbiorca), w wyniku którego przekazywane są wiadomości, informacji, myśli, uczucia za pomocą wypowiedzi (przekazu werbalnego) i przekazu niewerbalnego, na który składają się m.in. mimika, gesty, pozycja ciała, przestrzenne stosunki między komunikującymi się osobami, wysokość i natężenie głosu. Komunikujemy się wieloma kanałami – bezpośrednio, przez telefon, e-mail, oraz obecnie również przez sms, tweet, post i elementy wizualne w mediach społecznościowych. Komunikacja służy nam do oddziaływania na innych i wywierania wpływu, do łączenia ludzi i grup, budowania relacji z innymi i samym sobą, oraz interakcją z odbiorcą i otoczeniem.

Rozwijanie umiejętności komunikacji trwa całe życie, każdy może się tego nauczyć, jeśli tylko przyjmie kilka podstawowych zasad komunikacji:

1. koncentracja na partnerze komunikacji i przykładanie dużej wagi do faktycznego zrozumienia siebie nawzajem

2. szacunek do drugiego człowieka i do tego, że inaczej może postrzegać świat, ma inne doświadczenia i potrzeby, wartości i emocje, może mieć również inny styl myślenia

3. słuchanie i słyszenie - odpowiednie zadawanie pytań i słuchanie odpowiedzi z ciekawością dziecka, nieocenianie

4. budowanie relacji z innymi (opartych o szacunek, słuchanie i zaufanie) – przyjęcie postawy: ja jestem OK, ty jesteś OK

5. zaufanie do drugiego człowieka i budowanie atmosfery zaufania – polecam w tym względzie koncepcję Banku Emocji Stephena R. Covey’a

6. bycie proaktywnym, przejmowanie inicjatywy, rozwijanie się – pytanie, proszenie o informację zwrotną, weryfikowanie, czy zostaliśmy zrozumiani zgodnie z naszymi intencjami

7. poczucie humoru i dystans do siebie

8. zwracanie uwagi na komunikację werbalną i niewerbalną.

 

Zachęcam do rozwijania kompetencji w zakresie komunikacji. To się po prostu opłaca!

Tagi:

biznes marketing

Komentarze (0)

Dodaj

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do newlettera!

My też nie lubimy spamu dlatego obiecujemy wysyłać Ci tylko wartościowe treści.

Masz pytanie?

Zadaj je autorom