pt.. mar 29th, 2024

Content is king”, czyli „content jest królem” to nie tylko tytuł eseju napisanego w 1996 roku przez Billa Gates’a, ale także hasło padające prawdopodobnie na każdej konferencji o marketingu co najmniej od tamtego czasu.

Skuteczność content marketingu potwierdzają badania, a firmy coraz chętniej stosują tego rodzaju rozwiązania. Content Marketing Institute podaje, że w Stanach Zjednoczonych, które wciąż wyznaczają właściwe tory praktyk w marketingu, ponad 50 procent firm zwiększyło swoje wydatki na działania contentowe w poprzednim roku. Ale od początku…

Czym jest content marketing?

Content marketing to tzw. marketing treści polegający na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, atrakcyjnych i przydatnych tekstów, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, a nawet nakłonią potencjalnego klienta do wykonania określonej akcji. W marketingu treści liczą się przede wszystkim historie oraz to w jaki sposób są one przekazywane. W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu jest on nieinwazyjny ponieważ potencjalny klient trafia na niego w miejscu, w którym chce przebywać i nie ma nic przeciwko czytaniu wartościowych treści, a wręcz ich poszukuje (w social media, wyszukiwarce Google, portalach czy blogach). Zasadniczo można stwierdzić, że content marketing jest sztuką komunikowania się z potencjalnymi klientami unikając jednocześnie prób sprzedaży. Zamiast zachwalania produktów i usług, firmy koncentrują się na dostarczaniu informacji, które edukują odbiorcę. Istotą takiej strategii jest wiara w to, że biznes oferujący przydatne treści dostarcza klientom przede wszystkim wartość, za którą otrzymuje w nagrodzie lojalność czytelników.

Content marketing bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez tworzenie warunków do interakcji i zaangażowania obu stron (np. poprzez komentarze, dyskusje, ankiety). Ten rodzaj marketingu wymaga systematyczności i konsekwencji w tworzeniu contentu dlatego warto włączyć go do długoterminowej strategii marketingowej. Jednego artykułu opublikowanego na portalu branżowym nie można nazwać content marketingiem, ale już prowadzenie własnego bloga i kanału Facebook, udzielanie się w mediach, tworzenie poradników dla określonych grup odbiorczych z pewnością tak.

Rodzaje treści

Terminem content marketing określa się zatem wszelkiego rodzaju treści, a więc m.in. artykuły, webinaria, podcasty, infografiki, poradniki, raporty, prezentacje, których podstawowym celem jest dostarczenie czytelnikom wartościowych i pożądanych przez nich informacji związanych z daną branżą. Dzięki temu zarówno klient, jak i firma odnoszą korzyści.

Content marketing a marketing wirusowy

Content marketing jest związany z pojęciem marketingu wirusowego (ang. viral marketing) – chodzi tutaj o tworzenie takich treści, którymi nasi czytelnicy będą chętnie się dzielić. Dlatego też najczęściej wykorzystywanymi kanałami przekazu są social media i fora internetowe, a także dedykowane blogi branżowe, które pozwalają internautom na interakcję, a więc komentowanie lub udostępnianie treści na swoich profilach w mediach społecznościowych.

Content marketing a SEO

Content marketing jest także powiązany z SEO. Pomimo stale zmieniających się algorytmów Google, pewnikiem jest to, że ta wyszukiwarka uwielbia strony bogate w oryginalne i często aktualizowane treści. Dlatego też znacznie lepiej pozycjonują się blogi i strony internetowe publikujące nowe wpisy w ramach swojego działu „aktualności”, a które dodatkowo są w odpowiedni sposób promowane.

Korzyści z content marketingu

  • Bezpośredni kontakt z klientem – content marketing to przede wszystkim narzędzie do komunikacji, które pozwala na budowanie długotrwałych i obustronnych relacji z potencjalnymi klientami. Umożliwia bezpośredni kontakt z odbiorcą, podejmowanie dyskusji, wysłuchiwanie opinii i próśb, doradzanie. Sprawia, że Twoja firma nabiera „ludzkiej twarzy”, a historie „od kuchni” sprawiają, że klient może zacząć sympatyzować z Twoją marką.
  • Wzrost zaufania i lojalności klientów – poprzez dostarczanie interesujących i wyczerpujących treści zwiększa się zaufanie i lojalność klientów. Dotyczy to zarówno produktów, jak i usług. Chodzi jednak o to, aby teksty nie miały wyłącznie promocyjnego charakteru. Posłużmy się przykładem butów sportowych. Zamiast pisać o ich kolejnych zastosowaniach, można poruszyć tematy związane z aktywnością fizyczną czy zdrowym stylem życia, które dostarczą czytelnikowi dodatkowych informacji i nie odbierze ich jako nachalnej próby sprzedaży. Natomiast w przypadku usług, content marketing służy także budowaniu pozycji eksperta i specjalisty w swojej dziedzinie. Pozwala dotrzeć do Ciebie nie tylko klientom, ale także prasie i blogerom, dla których możesz stać się liderem opinii i autorytetem w danej dziedzinie.
  • Lepsze pozycjonowanie organiczne – generalna zasada mówi o tym, że im więcej linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony internetowej czy bloga, tym wyżej pozycjonuje się ten adres www. Oczywiście mowa tu o publikacji treści w takich miejscach, które Google uznaje za wiarygodne i nie szufladkuje ich jako spam.
  • Zwiększanie zasięgu komunikacji marketingowej – wysokiej jakości content powinien przekładać się na zwiększony ruch, np. na stronie internetowej, czy zwiększeniu zaangażowania w social mediach.
  • Zbieranie i analizowanie informacji o grupie docelowej – content marketing pozwala na zbieranie informacji na temat potencjalnych klientów. Służy temu nie tylko dyskusja pod artykułami i w kanałach social media, ale również wszelkiego rodzaju formularze zapisów do newslettera czy e-booka, które pozwalają na zebranie podstawowych danych klientów (np. imienia i nazwiska, adresu e-mail, numeru telefonu), które mogą być następnie wykorzystane w dalszej komunikacji marketingowej.

Zagrożenia content marketingu

Jak to z reguły bywa, wszystko brzmi pięknie w teorii – content marketing niesie za sobą pewne ograniczenia i zagrożenia. Przede wszystkim wymaga odpowiedniej strategii i zaplanowania komunikacji na każdym etapie – od pomysłu na treść do jej promocji. Może okazać się, że poświęciliśmy ogrom czasu na działania, które nie przynoszą żadnych efektów. Najczęstszymi problemami, jakie wiążą się z content marketingiem jest niesystematyczność, nieumiejętność doboru tematów i tworzenia treści angażujących czytelników, zbyt mała ilość treści, jednolita forma contentu – brak urozmaicenia strategii o treści wizualne, ale także trudność w ocenie efektów.

O tym, jak przygotować strategię contentową, aby uniknąć tych błędów, w kolejnym artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *