pt.. mar 29th, 2024

Z reguły na początku każdej działalności spisujemy biznes plan. Nie oszukujmy się jednak, że inwestor z przyjemnością chwyci za tak obszerny dokument i zacznie analizować nasze założenia. Chyba, że do poduszki, aby szybciej zasnąć. Dlatego też historię o naszym produkcie i firmie musi opowiedzieć mu prezentacja inwestorska (ang. pitch deck) – zwięzła, konkretna i obrazowo ilustrująca rzeczywistość. Jak stworzyć dobry pitch deck?

Liczby mówią same za siebie

Specjaliści z firmy DocSend wraz z profesorem Harvard Business School, Tomem Eisenmann’em przeanalizowali prezentacje 200 startupów, w które na początkowym etapie (series Seed, series A) zainwestowano $360M łącznie. Wykazali, że średni czas, jaki inwestor spędza nad prezentacją to 3 min. i 44 sek., a przeciętna długość prezentacji to 19,2 slajdu. Większość z nich miało zbliżoną strukturę i kolejność prezentacji slajdów. Sprawdźmy zatem jakich informacji nie powinno zabraknąć w Twoim pitch deck’u.

Informacje Pitch deck

Źródło: Badania DocSend i Toma Eisenmanna

Cel firmy

Chodzi tu o podstawową strefę działalności firmy i jej główne cele. Na tym slajdzie sprecyzuj, czym zajmuje się Twoja firma i dodaj trzy argumenty wzmacniające, które potwierdzą stawianą przez Ciebie tezę. Argumentem będzie wieloletnie doświadczenie, znajomość specyfiki branży, umiejętność wykorzystania badań marketingowych i analiz w praktyce itd.

Problem

Istotą najwyżej wycenianych startupów jest właśnie umiejętność rozwiązywania problemów, z jakimi boryka się ich grupa docelowa. Określ na jaką potrzebę odpowiada Twój produkt i sprecyzuj jak dużej ilości osób może on pomóc. Inwestorzy chętniej finansują projekty, które skierowane są do szerokiej grupy odbiorców, a co więcej, są skalowalne i mają duży potencjał wzrostu.

Rozwiązanie

Na tym slajdzie pokaż inwestorowi w jaki sposób zamierzasz rozwiązać ten problem.

Dlaczego teraz?

Pamiętaj o języku wartości – nie tylko w stosunku do swoich klientów, ale także inwestorów. W tej części prezentacji przedstaw im dlaczego warto zainwestować w Twój pomysł właśnie teraz!

Rozmiar rynku

Określ wielkość rynku. Najlepiej w formie liczb, które do inwestorów przemawiają najlepiej. Sprawdź jak liczna jest Twoja grupa docelowa oraz zastanów się jaki udział w rynku chciałbyś osiągnąć.

Produkt

Opisz swój produkt. Jeżeli posiadasz MVP, albo wideo, które prezentuje Twój pomysł, pokaż je!

Zespół

Za sukcesami startup’ów stoją ludzie – świetnie widać to na przykładzie naszego rodzimego Brand24 i Michała Sadowskiego, który nieustannie podkreśla rolę swoich pracowników w tworzeniu wartości firmy, pokazuje ich pracę “od kuchni”, a także sam, w każdą pierwszą środę miesiąca zajmuje się obsługą klientów. Pokaż, że nad Twoim produktem pracują zaangażowani i pełni energii profesjonaliści, a zyskasz ogromny plus w oczach inwestora. Zespół to według badań DocSend drugi element prezentacji, któremu inwestorzy poświęcają najwięcej uwagi (ok. 22,8 sek.), co potwierdza tezę, że bez odpowiednich ludzi za pomysłem on sam wart jest zaledwie złotówkę plus VAT.

Model biznesowy

Podchodząc do rozmów z inwestorami musisz wiedzieć w jaki sposób chcesz zarabiać na swoim produkcie. Istnieje wiele rozwiązań, za pomocą których można monetyzować swoją działalność. Może być to internetowa sprzedaż produktów (e-commerce), model abonamentowy (pakiety premium), reklama, pośrednictwo itd.

Konkurencja

Żaden biznes nie działa w próżni. Nawet, gdy tworzymy rewolucyjny produkt, który nie ma bezpośredniej konkurencji na rynku, to z pewnością znajdą się firmy, które zaspokajają te same potrzeby i rozwiązują ten sam problem, ale w inny sposób. Analiza konkurencji uwiarygodni Twoje zaangażowanie w szczegółową analizę rynku.

Finanse (prognoza finansowa)

Wreszcie część, której inwestorzy poświęcają najwięcej uwagi (średnio 23,2 sek.) – finanse. Business Angels czy fundusze VC to nie organizacje charytatywne, a wysoce wyspecjalizowane podmioty inwestycyjne i doradcze, których źródłem przychodów są różnice w wycenach rynkowych spółek na różnym etapie ich działalności. Dlatego też jednym z ważniejszych (ale nie jedynym) z bodźców skłaniających ich do inwestycji będzie oczywiście oczekiwany zwrot z inwestycji. Opisz na co będą potrzebne Ci pozyskane fundusze, przedstaw planowaną wielkość sprzedaży, realnie oszacuj koszty i pokaż im jaki zwrot z inwestycji osiągną w konkretnym przedziale czasowym. Z badań DocSend wynika, że zaledwie 57% analizowanych pitch decków zawierało informacje na temat finansów. Może wynikać to z trudności, jakie przysparza szacowanie wyników finansowych. Z drugiej strony jednak daje olbrzymią przewagę firmom, które pokusiły się o taką prognozę.

Zakończenie

Prezentację zakończ slajdem kontaktowym. Oczywiście możesz zawrzeć w niej więcej informacji – np. na temat wykorzystywanej technologii (jeżeli jest ona unikatowa), strategii marketingowej i sprzedażowej czy harmonogramu realizacji założeń. Pamiętaj jednak, aby Twój pitch deck nie był nudnym i przeładowanym treścią opisem pomysłu, którego zrozumienie wymaga czasu i koncentracji. Inwestor spędzi nad Twoją prezentacją średnio 3,44 min. dlatego przedstaw mu swoją koncepcję w treściwy i jasny sposób.

Kilka rad

– Twój pitch deck powinien mieć maksymalnie 20 slajdów.
– Inwestor spędzi nad nim 3,44 min. – spraw, aby historia, którą chce przeczytać była właśnie Twoją historią.
– Musi być przejrzysty, konkretny i łatwy do zrozumienia – nie przesadzaj z nadmierną ilością informacji na jednym slajdzie.
– Finanse i zespół to najważniejsze części Twojej prezentacji, poświęć im sporo uwagi.
– 12% inwestorów otworzy Twój pitch deck na urządzeniu mobilnym – upewnij się, że format jaki dla niego wybrałeś wygląda korzystnie na małym ekranie.
– Spędź dużo czasu nad swoją prezentacją i przeprowadź wiarygodne badania.
– Miej realne oczekiwania i starannie przygotuj się do rozmowy z inwestorem.
– Przykłady udanych prezentacji inwestorskich znajdziesz tutaj i tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *