czw.. mar 28th, 2024

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa są siłą napędową polskiej gospodarki. Odpowiadają za ok. 70% wytwarzanego PKB. Niestety, w porównaniu do dużych przedsiębiorstw ich śmiertelność po pierwszym roku jest dość wysoka. Poznajcie najczęstsze problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorcy.

Złożoność przepisów prawnych i biurokracja

Znaczącą barierą rozwoju firm z sektora MŚP są niejasne przepisy, zwłaszcza te z zakresu prawa podatkowego. Dodatkowym problemem wymienianym przez przedsiębiorców są zbyt duże podatki i nadmierna biurokracja. Według badań polskie firmy poświęcają na biurokrację podatkową średnio 286 godzin rocznie.

Niestety wciąż spora część przedsiębiorców ma obawy związane z powierzeniem obsługi prawnej specjalistom, a raczej kosztami z jakimi się to wiąże. W konsekwencji część z nich upada nie potrafiąc zrozumieć zawiłych regulacji, a część nie stosuje optymalizacji podatkowej. Problemu można uniknąć zwracając się do prawnika, którego koszt może okazać się znikomy w stosunku do korzyści jakie może osiągnąć firma w wyniku takiej współpracy.

Brak innowacyjności

Według badań „Małe i średnie firmy w Polsce – bariery i rozwój” przeprowadzonych przez POLITYKA Insight, MŚP znacznie chętniej inwestują w ludzi niż w maszyny. Udział tego sektora w całkowitej wartości inwestycji stopniowo maleje. Dodatkową barierą rozwoju innowacyjności jest utrudniony dostęp do finansowania. Wśród firm, które nie mają problemów z pozyskaniem zewnętrznych środków, odsetek inwestujący w badania i rozwój wynosi 18,4%, podczas gdy ten sam wskaźnik dla firm borykających się z tym kłopotem wynosi 8,6%.

Rekrutacja i rosnące koszty pracy

Kolejnym problemem, na który zwracają uwagę przedsiębiorcy jest znalezienie odpowiednich pracowników. Dochodzi do tego kwestia wyszkolenia zatrudnionych, a następnie utrzymania ich w firmie. Zwłaszcza w czasach, gdy pracy na rynku nie brakuje, a firmy prześcigają się w konkurowaniu o wyspecjalizowanych pracowników oferując benefity, których często małe i średnie firmy nie są w stanie zapewnić. Ponadto, problemem są stale rosnące koszty pracy.

Rozwiązaniem może okazać się outsourcing. Przedsiębiorcy muszą zastanowić się, czy bardziej opłacalne jest dla nich zatrudnienie pracownika na etat, czy może skorzystanie z usług zewnętrznych i wyspecjalizowanych firm. Chodzi tu o takie usługi jak np. administracja czy marketing.

Nieterminowe płatności

Opóźnienia w płatnościach ograniczają możliwości inwestycyjne i rozwój, a nawarstwiające się zobowiązania kontrahentów mogą zachwiać kondycją nawet najlepiej prosperującej firmy. Nakręcające się spirale bankructw były widoczne chociażby w branży budowlanej, gdzie zatory płatnicze były jednymi z największych problemów dla firm podwykonawczych. Przedsiębiorcy w obawie przed utratą kontrahentów unikają windykowania należności lub robią to w sposób nieumiejętny.

Odpowiedzią na problemy przedsiębiorców mogą okazać się nowe technologie oraz korzystanie z usług zewnętrznych podmiotów. Zlecenie bieżącej obsługi prawnej czy marketingowej może okazać się bardziej efektywne i ekonomiczne niż zarządzanie wszystkimi sprawami na własną rękę. Firmy, które chcą zwiększyć innowacyjność swojej oferty, a nie mają wystarczających środków na badania i rozwój mogą skorzystać z obecnych na rynku rozwiązań technologicznych. Usługodawcom można polecić systemy rezerwacji online, komunikatory biznesowe czy narzędzia do automatyzacji kontaktu telefonicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *