pt.. mar 29th, 2024

W ostatnich latach kontakty firm z partnerami biznesowymi czy Klientami, w dużej mierze ograniczają się do Internetu lub telefonu. Jest to naturalny proces zważywszy na to, jak wiele narzędzi komunikacyjnych jest oferowanych w obecnych czasach. Pomimo boomu na nowoczesne rozwiązania technologiczne w tej dziedzinie, wiele przedsiębiorstw stara się oprócz nich wykorzystywać również tradycyjne metody kontaktu i spotyka się osobiście z potencjalnymi lub obecnymi Klientami czy kontrahentami. Bezpośrednie spotkanie i rozmowa są najlepszym sposobem na poznanie rozmówcy i zbudowanie z nim podwalin do nawiązania trwałej więzi.

Zyskującymi coraz większą popularność wśród przedsiębiorców, są wszelkiego rodzaju spotkania networkingowe, które najczęściej są połączeniem typowych szkoleń i prelekcji z przerwami na rozmowy w kuluarach i wymianę wizytówek.

Dobrze przemyślana strategia zarówno co do wyboru konkretnych spotkań, w których chcesz uczestniczyć, odpowiedniego przygotowania się do nich, jak i postępowania w trakcie, jest niezwykle istotna i może zadecydować o tym, czy spotkanie będzie dla Ciebie owocne czy też okaże się zwykłą stratą czasu. Jak uzyskać jak najwięcej korzyści z danego spotkania oraz co robić i czego unikać w jego trakcie, dowiecie się z poniższego artykułu.

Ustal jasny cel spotkania networkingowego

Zanim zdecydujesz się na uczestnictwo w konkretnym spotkaniu odpowiedz sobie na pytanie dlaczego chcę wziąć w nim udział?

Jeśli Twoim celem jest poznanie określonych osób, postaraj się dowiedzieć czy uczestnicy spełniają Twoje kryteria. Sprawdź np. czy reprezentują konkretną branżę, zajmują odpowiednie stanowiska w firmie albo czy pracują w określonych rodzajach firm np. MŚP. Research zawsze dopasuj do Twoich oczekiwań.

Dysponując wiedzą o konkretnych uczestnikach, warto wybrać z nich te osoby, które w pierwszej kolejności chciałbyś poznać. Co więcej, postaraj się zasięgnąć informacji na ich temat, chociaż tych podstawowych. Dzięki temu łatwiej nawiążesz kontakt i znajdziesz wspólne tematy do rozmowy.

Nie zawsze istnieje możliwość dokładnego zweryfikowania listy uczestników. Jest to możliwe np. jeśli dany event został zarejestrowany na Facebooku w postaci wydarzenia i uczestnicy zaznaczając pole „Wezmę udział” anonsują w ten sposób swoją obecność. Gdy nie ma to miejsca, można np. zapytać organizatorów o rodzaj uczestników, czy też, jeśli spotkanie ma charakter cykliczny, sprawdzić w informacjach z poprzednich edycji, kto wziął w nich udział.

Dostosuj się do obowiązujących reguł

Gdy już zdecydujesz się na uczestnictwo w konkretnym spotkaniu pamiętaj aby zasięgnąć chociaż podstawowych informacji co do jego specyfiki i charakteru. Przede wszystkim zwróć uwagę na obowiązujący strój. Nietaktem byłoby przyjście na event w koszuli flanelowej, gdy pozostali uczestnicy będą ubrani w garnitury, ale również strój wieczorowy na meetingu organizowanym dla startupów zapewne sprawi, że nie będziesz czuł się zbyt komfortowo, a wręcz możesz wywołać rozbawienie.

Jeśli mowa o regułach, zdarza się, że na mniej licznych spotkaniach istnieje możliwość krótkiego zaprezentowania swojej osoby lub firmy. Najczęściej organizator ustala ramy czasowe Twojej prezentacji, może to być np. 30 sekund lub 1 minuta. Pamiętaj, żeby zmieścić się w tym przedziale czasowym. To pokaże, że jesteś osobą konkretną i dobrze zorganizowaną. Swego czasu uczestniczyłem w spotkaniu, na którym organizator ustalił czas prezentacji na poziomie 30 sekund. Jedna z osób nie potrafiła dostosować się do tego wymogu i przedłużała maksymalnie swoją wypowiedź. Organizator w celu powstrzymania tego słowotoku stukał w kieliszek, ale niestety nie na wiele się to zdało. Monolog skończył się po około 3 minutach. Mało kto cokolwiek z niego usłyszał, słuchacze byli albo rozbawieni, albo zirytowani całą sytuacją. Większość skupiła się na komentarzach dotyczących prelegenta, nieliczni zaś na jego prezentacji. Pamiętaj, aby unikać takich zachowań.

Mniej mów, więcej słuchaj, zadawaj dobre pytania

Osoby, które pierwszy raz przychodzą na spotkania networkingowe często są zagubione i mówią niewiele, albo zachowują się wręcz odwrotnie. Zarzucają rozmówcę informacjami o swojej firmie i produkcie, kompletnie go lekceważąc, nie dając dojść do słowa albo ignorując, gdy ten chce powiedzieć coś o swojej działalności.

Pamiętaj, że rozmowa powinna być partnerska. Nie możesz jej zdominować. Gdy już rozmawiacie o reprezentowanych przez Was firmach, zainteresuj się najpierw tym, co robi Twój rozmówca. Słuchaj go uważnie i zadawaj logiczne pytania. Po prostu pokaż, że to co mówi, naprawdę Cię interesuje. Uwierz mi, że w pewnym momencie to Ty będziesz mógł opowiedzieć mu o tym, co oferujesz.

Spotkanie networkingowe to tylko i aż pierwszy krok do finalizacji sprzedaży

Nie idź na spotkanie networkingowe z nastawieniem, że dzisiaj sprzedasz co najmniej kilka produktów. Takie spotkania mają służyć przede wszystkim nawiązywaniu relacji, poznaniu się, rozmowie o kwestiach niekoniecznie związanych z biznesami rozmówców. Najczęściej w pewnym momencie i tak rozmowa zejdzie na tematy dotyczące tego czym się zajmujesz, co oferujesz, ale to powinno naturalne, powinno nastąpić wtedy gdy obie strony, chcą o tym rozmawiać, nie może to przyjąć formy nachalnej reklamy i przysłowiowego wciskania na siłę Twojej oferty.

Pamiętaj! Nie zanudzaj rozmówcy detalami dotyczącymi Twojej oferty (chyba, że rozmówcy bardzo na tym zależy i wyraźnie chcę z Tobą o tym porozmawiać). Na to przyjdzie jeszcze czas.

Nie strać kontaktu ze swoim rozmówcą po zakończeniu spotkania

No właśnie. Pozostaw rozmówcę w niedosycie, ale nie pozwól by Wasze drogi po spotkaniu się rozeszły. Daj mu swoją wizytówkę i postaraj się umówić z nim na kolejną rozmowę lub wysyłkę maila w określonym terminie. Podziękuj za rozmowę i zakończ ją chociażby tradycyjnym stwierdzeniem, że bardzo miło było Pana/Panią poznać, i że pozostajecie w kontakcie.

Celem podtrzymania znajomości możesz również skorzystać z serwisów społecznościowych i wysłać danej osobie, po spotkaniu, albo nawet jeszcze w jego trakcie, zaproszenie do grona znajomych np. na Facebooku, LinkedIn czy GoldenLine.

Zadbaj o to aby na spotkaniu posiadać wizytówki. Jest to niezbyt profesjonalne, jeśli przychodzisz na taki event bez wizytówki lub jest ona mocno nieaktualna i zaczynasz na niej nanosić poprawki długopisem.

Stawiaj na jakość kontaktów, a nie na ilość

Celem spotkania networkingowego, zwłaszcza gdy uczestniczy w nim duża grupa osób, nie jest rozdanie rekordowej liczby wizytówek i rozmowa z każdym uczestnikiem, po to tylko np. żeby się przedstawić i wręczyć wizytówkę. Postaraj się poświęcić rozmówcy tyle czasu, ile wymaga tego dana sytuacja. Jeśli czujesz, że rozmowa była wystarczająco treściwa, obie strony są zadowolone i chętnie już porozmawiają z kimś innym, wtedy spokojnie możesz ją zakończyć. Doceni to z pewnością Twój rozmówca. Osoby z którymi chcesz rozmawiać, o czym już mówiliśmy, staraj się wybierać logicznie, rozmawiaj z tymi których wcześniej wytypowałeś. Większe efekty osiągniesz, gdy porozmawiasz z pięcioma osobami, ale rzeczowo, konkretnie, bez nerwowej atmosfery (wynikającej z faktu, że chciałbyś jak najszybciej skończyć rozmowę i przejść do kolejnego rozmówcy) niż z większą liczbą osób, ale na szybko, dając odczuć rozmówcy, że się spieszysz i tylko czekasz, żeby rozpocząć kolejną rozmowę.

Z drugiej strony, pamiętaj też żeby nie dać się zdominować jednemu rozmówcy. Jeśli widzisz, że trafiłeś na kogoś komu zależy tylko na sprzedaży jego produktu i nie odpuści dopóki nie przedstawi Ci go od A do Z, wtedy postaraj się grzecznie przeprosić i np. powiedzieć że chętnie z nim porozmawiasz ale już po spotkaniu, czy też poproś żeby wysłał do Ciebie maila. Albo po prostu powiedz, że produkt jest ciekawy, wiesz już o nim dużo, ale nie jesteś nim zainteresowany. Zasugeruj, że może warto go przedstawić innemu uczestnikowi.

Bonus: 3 porady – last but not least

Nie obraź się, ale z doświadczenia wiem, że naprawdę warto zadbać o swój oddech, szczególnie gdy spotkanie przebiega rano. Kilka razy zdarzyło mi się rozmawiać z osobą, której oddech pozostawiał wiele do życzenia. Jako mężczyźnie aż tak mi to przeszkadza, ale mogę przypuszczać, że Twoja rozmówczyni bardzo szybko postarałaby się o to, żeby Wasza konwersacja, zakończyła się jak najszybciej. Tak więc gumę do żucia lub odświeżacz do ust miej zawsze przy sobie.

Przed wejściem na salę zobacz w lustrze jak wyglądasz, czy nie masz przysłowiowego „liścia na głowie” albo czy Twoje włosy nie są w nieładzie, np. gdy przed chwilą zdejmowałeś czapkę. Zalecam również zerknąć na swoje obuwie.

Sprawdź czy masz przy sobie wizytówki, jednocześnie upewniając się w którym są miejscu. Często jest tak, że szukasz wizytówek dopiero przy rozmówcy i denerwujesz się, bo nie umiesz ich znaleźć. To tyle z mojej strony. Życzę Ci udanych i owocnych spotkań networkingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *